Martijn en zijn Volvo 240 Electric

Neem een ontzettende Volvo liefhebber, voeg daar een fascinatie voor elektrische auto’s aan toe, maar laat er nog geen elektrische auto’s op de markt zijn. Het zijn de ingrediënten voor de Volvo 240 GL Classic.

24 augustus 2020

Leestijd: 5 minuten

Dit is het verhaal van Martijn

Het jaar is 2008 en elektrische auto’s staan nog in de kinderschoenen. Hoe anders is dat nu, twaalf jaar later. De eerste elektrische auto’s hebben het in de jaren 90, om diverse redenen, afgelegd tegen de brandstofmotoren. Maar de fascinatie voor elektrisch rijden bestaat voor Martijn des te meer. De wens voor een eigen elektrische auto is dan ook volop aanwezig. Er is alleen één voorwaarde: het moet wel een Volvo zijn. Zijn fascinatie om elektrisch rijden te combineren met de liefde voor Volvo is niet gemakkelijk. Bij Volvo is er op dat moment geen elektrische Volvo leverbaar. Volvo kondigt in die tijd weliswaar een elektrische C30 aan, maar dat blijkt een proefproject, en is daardoor geen optie. Waar een ander wellicht de keuze had gemaakt voor een ander merk, betekende het voor Martijn de start van een geweldig verhaal. Martijn: “Ik ben al tientallen jaren een echte Volvo liefhebber, had toen naast mijn XC70 twee Volvo 240’s in mijn bezit, maar dus nog geen elektrische. Toen ontstond het idee om zelf een Volvo om te bouwen. Daar is het eigenlijk allemaal begonnen.”

“Ik stuitte al snel op verhalen vanuit Amerika en Zweden over mensen die hun auto ombouwden tot een volledig elektrisch aangedreven auto. Er bleken al diverse Volvo’s waaronder een ‘Katterug’, een 144 en een 244 omgebouwd te zijn tot een volledig elektrische Volvo, prachtig natuurlijk”, vervolgt Martijn enthousiast. Op YouTube vindt hij Gavin Shoebridge uit Nieuw-Zeeland. Hij heeft in een serie van 21 video’s het gehele ombouwproces vastgelegd. Martijn: “In zijn garage naast zijn huis bouwde hij zijn Mitsubishi om. Voor iedereen met wat basiskennis van autotechniek en elektrotechniek moest het te doen zijn, vertelde hij enthousiast in zijn filmpjes. Die uitdaging ben ik maar met mijzelf aangegaan.” Het ombouwen van een Volvo naar een volledig elektrische Volvo kost veel vrije tijd en is niet het goedkoopste ‘hobbyproject’ om zomaar even op te pakken. Gelukkig beschikt Martijn over de nodige (basis)kennis. “Na goed overleg met mijn vrouw is de zoektocht begonnen naar de juiste Volvo”, zegt Martijn lachend.

Bouwjaar:
1993 – volledig gerestaureerd

Actieradius:
tussen 150 en 200 kilometer (in de winter ca. 20% minder)

Topsnelheid:
130-140 km/u

Laadsnelheid:
snelladen: 150 km/u – max 45 minuten laden tot 80% (DC CHAdeMo)
2-fasen: 30 km/u – max 5 uur laden van leeg tot vol
1-fase: 15 km/u – max 10 uur laden van leeg tot vol

Accusysteem:
LiFePo4 Lithium-Ion – 300 Volt nominal, 130 Ah, total 40 kWh (32 kWh effectief)

Overige specificaties:
• Watergekoelde AC inductie-elektromotor

• Geavanceerd Battery Management Systeem met verschillende geïntegreerde bewakings- en beveiligingssystemen

• Originele M47 versnellingsbak en drukgroep behouden, met verlicht vliegwiel en op maat gemaakte stalen adapterring tussen elektromotor en versnellingsbak.

• Mennekes contactdoos (ingebouwd achter tankklepje) met LED-ring voor laadstatusindicatie en dubbel beveiligde laadkabel met Mennekes-stekker.

“Ik wilde de Volvo zo authentiek mogelijk houden, maar dan elektrisch en met een hoogwaardige afwerking.”

Martijn

Het is inmiddels 2009. Het idee wordt uitgevoerd en de zoektocht naar de juiste Volvo is begonnen. Een zoektocht die uitkwam in, hoe kan het ook anders, Zweden. Daar stond de Volvo die het moest gaan worden. Een Volvo 240 en niet zomaar een. “In Zweden kwam ik een hele bijzondere en zeldzame 240 tegen: een 240 GL Classic. Het ging hier om een van de laatste 200 Volvo 240’s die in de laatste productiemaand mei 1993 van de band rolden. Ter ere daarvan is de 240 voorzien van een meegespoten grille en koplampranden, een houten sierstrip op het dashboard, een genummerd certificaat en een zilver nummerplaatje op het dashboard. De Volvo die ik heb, heeft nummer #86.” “Ik heb bij het ophalen van de Volvo de vorige eigenaar natuurlijk niet verteld wat mijn plan ermee was”, zegt Martijn lachend. Waarschijnlijk schrikt menig liefhebber van de Volvo 240 bij het horen van zo’n plan. De auto die wordt omgebouwd wordt ook wel de donorauto genoemd en dat betekent niet voor iedereen even veel goeds. Maar Martijn vervolgt: “Achteraf wel hoor, hij vond het heel leuk om te horen. Het hielp ook mee dat het altijd mijn bedoeling was om de Volvo zo te bouwen zoals Volvo het ook zelf had kunnen doen. Ik wilde de Volvo zo authentiek mogelijk houden, maar dan elektrisch en met een hoogwaardige afwerking.”

We naderen het eind van 2009, het moment waarop het grote werk allemaal begon. Over de werkzaamheden zegt Martijn: “De auto is volledig gestript. Het gehele interieur en exterieur is er uitgehaald en alles wat ververst moest worden, is ververst.” Het project wordt serieus aangepakt en dat de basis goed moet staan dat blijkt wel uit het werk wat er allemaal nog meer gedaan wordt. Martijn: “Alles aan het elektrische systeem aan de auto heb ik zelf ontworpen en uitgevoerd, maar bepaalde mechanische dingen heb ik uit handen gegeven. Dat ging me dan toch net wat te ver. Zo heb ik het maken van de accubakken, de steunen voor de elektromotor uit handen gegeven. Ook is de gehele carrosserie overgespoten en is de motorruimte volledig schoongemaakt en overgespoten.” Bij het het ombouwen van een benzine naar een elektrische auto moeten natuurlijk de uitlaat, benzinetank en brandstofleidingen verwijderd worden. “Het uitbouwen van de benzinemotor en versnellingsbak heb ik ook uitbesteed, ik beschikte niet over het juiste gereedschap om dat zelf te doen. Met het ambachtelijke autobedrijf Classic&Ko uit Vorden heb ik voor al deze werkzaamheden heel prettig samengewerkt.”, vult Martijn aan.

“Een brandstofauto komt er bij ons al jaren niet meer in

Martijn

We spoelen door naar 2012. Het is het jaar waarin de Volvo 240 GL Classic Electric af is, goedgekeurd is door de RDW en rijdt! Hét moment waar een hele trotse Martijn al twee jaar lang naar uitkeek. “Het is volgens mij de tweede van de wereld die omgebouwd is, maar nog wel een echte Volvo 240. Alle batterijen zijn in de motorruimte of onder de laadvloer geplaatst. Een kast kopen bij de IKEA en meenemen is met het gigantische laadcapaciteit geen enkel probleem. Het bereik van de 240 is zo’n 160 tot 200 kilometer, en onderweg kan de auto snelladen bij een snellaadstation.”, vertelt een enthousiaste Martijn. Sinds 2013 rijdt Martijn alleen nog maar volledig elektrisch. Naast de elektrische 240 heeft Martijn al jaren, voor dagelijks zakelijk gebruik, nóg een volledig elektrische (lease)auto op de oprit staan. Tot nu toe waren die elektrische leaseauto’s nog van andere merken, maar nu Volvo (en Polestar) dit jaar ook eindelijk met volledig elektrische automodellen komen, zal de volgende leaseauto absoluut zeker weer een Volvo zijn. Eén ding is maar wat duidelijk: “Een brandstofauto komt er bij ons al jaren niet meer in”, sluit Martijn af.

Aanrader: het gehele verhaal van Martijn, plus alle technische hoogtepunten, staan op zijn website en Facebook pagina.