Zweden blijft op de troon: test Volvo XC40 vs Audi Q3

De nieuwe Q3 beschikt in ieder geval over de nodige troeven: een modern (MQB) onderstel, de laatste technologie en een grotere verpakking die toegang biedt tot een ruimer interieur. De testauto is bovendien voorzien van een efficiƫnte, relatief nieuwe krachtbron: de 35 TFSI turbobenzinemotor, bij andere merken van de Volkswagen Groep bekend als 1.5 TSI. Er ligt op het eerste gezicht voor de hand om daar de 1,5 liter versie van de XC40 tegenover te zetten, maar als je de prijslijst er bij pakt, besef je dat je dan appels met peren gaat vergelijken: de Volvo is, als je de basisversies vergelijkt, richting de 4 mille goedkoper dan de Audi. De Q3 35 TFSI kost met S-line exterieur, het Pro Line S pakket en S-tronic automaat 53.060 euro. Voor minder geld (51.475 euro) levert Volvo de XC40 als T4 R-Design met Geartronic automaat.

5 januari 2019

Leestijd: 5 minuten

Hoewel de XC40 afgerond 1.600 euro goedkoper is dan de Q3, krijg je bij Volvo aanzienlijk meer vermogen. Bij de T4 zit er namelijk een 190 pk / 300 Nm sterke 2,0 liter motor onder de kap. De Audi Q3 moet het doen met een 1.5 unit van 150 pk / 250 Nm. Dat is Zweed beter presteert, is dan ook niet verwonderlijk. Je zit in 8,9 seconden op 100 km/u (fabrieksopgave 8,4 tellen). Zijn Duitse concurrent heeft hiervoor 10,1 seconden (fabrieksopgave 9,2 tellen) voor nodig. Ook op de tussensprint van 80 naar 120 km/u is de XC40 sneller dan de Q3, al bedraagt het verschil minder dan 1 seconde. Audi geeft als topsnelheid 207 km/u en Volvo 210 km/u. Een aanzienlijk verschil is dat de 35 TFSI motor nogal rauw klinkt bij het accelereren en dat het geluid nooit helemaal verdwijnt als je het cruisetempo bereikt hebt. De T4 motor klinkt beschaafden en is vrijwel onhoorbaar bij een constante snelheid. Hier blijkt de extra versnelling van de Geartronic dus wel degelijk een voordeel te zijn. Het 8ste verzet heeft ook een positieve uitwerking op het benzineverbruik, want de Volvo is maar weinig onzuiniger dan de Audi.

Ondanks het standaard sportonderstel van de R-Design uitvoering van de XC40 en de optionele 20 inch wielen van de testauto rijdt de Volvo meer relaxt dan de Audi. Op oneffen wegdek gedraagt de Zweedse SUV zich weliswaar enigszins onrustig, maar op de snelweg is er niks aan de hand. Ook worden kleinere hobbels en kuilen over het algemeen goed gladgestreken. De vering van de Q3 S-line (tevens voorzien van een sportonderstel en 20 inch wielen) is duidelijk steviger, waardoor je constant deelgenoot wordt gemaakt van imperfecties in het wegdek. De XC40 R-Design is dankzij zijn sportonderstel speelser. Het ESP grijpt veel later in zodat je kan doen en laten wat je wil. Maar als het moet zal het systeem ingrijpen om ongecontroleerde situaties te voorkomen. Verder stuurt de Q3 weliswaar direct, maar ook nogal hoekig waardoor soepele manoeuvres lastig kunnen zijn. Verder is de remweg langer dan bij de XC40. Dat komt doordat de Volvo zoals gezegd meer duikt en zijn voorwielen daardoor beter de ondergrond in gedrukt worden.

Op papier is de hoeveelheid interieurruimte achterin de Audi meer veelbelovend dan in de Volvo omdat je de bank kan verschuiven en dus kan variƫren met de verhouding tussen beenruimte en kofferbakvolume. Ook kan de hoek van de leuning in de Q3 worden versteld. De XC40 biedt deze variatiemogelijkheden niet, maar hij biedt desondanks veel meer beenruimte dan zijn concurrent. Zelfs met de bank van de Audi in de achterste positie hebben passagiers hier minder plek voor hun benen dan in de Volvo. Bovendien is de Zweedse SUV merkbaar breder dan het Duitse alternatief, hetgeen prettig is als je achterin 3 personen moet vervoeren.

In liters gemeten is de kofferbak van de Q3 aanzienlijk groter: er past 530 liter aan bagage in, of 1.525 liter als je de achterbankleuning plat legt. Bij de XC40 moet de klep al na respectievelijk 440 en 1.336 liter in. Maar de bagageruimte van de Volvo is veel praktischer van vorm dan die van de Audi. Daardoor is het aantal koffers dan je er kwijt in kan identiek. Verder kent de bagageruimte van de XC40 een minder hoge til drempel en ontstaat er een vlakke(re) vloer als je de achterbankleuning plat legt. Daarnaast is er een skivak aanwezig waardoor je lange voorwerpen kan schuiven terwijl er dan nog steeds 2 passagiers achterin vervoerd kunnen worden.

Conclusie

De XC40 is over de hele linie wat completer uitgerust dan de Q3. Voor zaken waar je wel voor moet bijbetalen, is het meertarief bovendien minder stevig. Daar staat tegenover dat de Audi een lichtvoetiger weggedrag heeft; voor mensen met benzine in hun bloed is dat niet onbelangrijk. Verder kan zijn verschuifbare achterbank altijd van pas komen. Maar helaas is de Q3 niet foutloos. Zo vertoont de S-tronic automaat soms kuren. Met name zijn aarzeling om de Audi in beweging te brengen kan in druk verkeer frustrerend zijn. Ook het veercomfort is behelpen. Normaliter compenseert Audi dit soort zaken met een superieure bouwkwaliteit, maar in dit opzicht weet de Q3 de XC40 niet overtuigend te declasseren.

De Volvo zou scherper mogen rijden en hij is wat onzuiniger dan de Audi, maar daar staat een superieure acceleratie tegenover, een beter veercomfort, meer beenruimte achterin en een praktischere kofferbak. Verder is zijn cabine per saldo geen minder prettige plek om te verblijven, als je ook de stoelen en het zitcomfort mee neemt. Gecombineerd met de scherpere prijsstelling zorgt dit er voor dat de nieuwe Audi Q3 de succesvolle Volvo XC40 zijn glans niet weet te ontnemen.

Bron: autointernationaal.nl, januari 2019