Logo print

Volvo V60 op gelijk niveau met die van de Duitse premium merken

Volvo V60 op gelijk niveau met die van de Duitse premium merken
06-02-2019

Test autowereld.com Volvo V60: Over de rijkwaliteiten van de Volvo V60 kunnen we kort zijn: die staan op gelijk niveau met die van de Duitse premium merken! 

In de middenklasse is Volvo in Nederland altijd een grote speler geweest. De concurrentie met onder meer Audi, BMW en Mercedes is hevig, maar anders dan menig andere fabrikant die heeft gepoogd voet aan de grond te krijgen in de zogenaamde premium-middenklasse, is Volvo dat ogenschijnlijk moeiteloos gelukt. We zullen je niet vermoeien met allerlei verkoopcijfers en statistisch geneuzel ter bewijsvoering, je hoeft alleen maar onderweg te letten op de hoeveelheid V40's, XC60's en XC90's die je tegenkomt. Mede dankzij de aloude bijtellingskortingen voor auto's met een lage CO2-uitstoot – de versie met plug-in hybridetechniek viel in een gunstig tarief – verkocht Volvo van de laatste generatie V60 maar liefst 34.923 exemplaren. Tel daar alle vierdeurs S60's bij op die sinds 2010 zijn verkocht, en je komt al snel boven de 40.000 auto's.

Fraaier dan vlaggenschip

Zweedse auto's wekken altijd sympathie, en de nieuwe V60 is geen uitzondering op die regel. Met zijn vriendelijke, weinig pretentieuze uitstraling roept hij bij niemand kwade sentimenten op. Het ontwerp van de auto volgt Volvo's inmiddels bekende vormtaal, waarbij subtiliteit in kapitalen wordt geschreven. Bij de eerste oogopslag lijkt de V60 een schaalmodel van de V90, maar als je beter kijkt, dan springen de geprononceerde bollingen en hollingen in het plaatwerk in het oog, waardoor de V60 zowaar nog fraaier oogt dan zijn grote broer.

Flink meer bagageruimte

Ook staat de achterruit van de V60 rechter op dan bij de V90: de praktische bruikbaarheid stond hoog op de agenda van de Volvo-ontwerpers. En in die opzet zijn ze beslist geslaagd. Dankzij de bijna 10 centimeter langere wielbasis zitten ook lange lijzen heel geriefelijk op de achterbank. Daarnaast ging de kofferruimte er met 99 liter op vooruit; er past nu 529 liter bagage achterin. Wanneer je de tweedelige rugleuning met skiluik via de handige knopjes bij de achterklep automatisch hebt laten omklappen, past er 1.441 liter achterin. Een toename ten opzichte van de vorige V60 van precies 200 liter.

Aandacht voor detail

De binnenhuisarchitectuur van de V60 is een mengeling van elementen die we inmiddels kennen uit de XC90, S90/V90 en XC60. Een hoge middentunnel, een diepe zitpositie, een strak gelijnd dashboard met mooie ventilatieroosters en een staand aanraakscherm van 9 inch. Al dan niet in combinatie met een digitaal instrumentarium van 12,3 inch. Het geheel is met zorg afgewerkt. De bediening van de centrale display is bij de eerste kennismaking niet meteen duidelijk, maar de structuur van het menu leer je gauw genoeg kennen.

Als een kluis

Volvo en veiligheid gaan hand in hand, en ook in dit opzicht stelt de nieuwe V60 niet teleur. Net als de 90-modellen en de XC60, is de nieuwe middenklasser standaard voorzien van een compleet arsenaal hulpsystemen en assistenten. De omgeving van de auto wordt door tal van sensoren en camera's nauwlettend in de gaten gehouden. Mocht plotseling een voetganger, wielrenner of een ontsnapte neushoorn voor de auto opdoemen, dan krijgt de bestuurder een waarschuwing en helpt de elektronica zo nodig bij het maken van de juiste beslissingen.

Als het niet meer anders kan, grijpt de techniek in en wordt met het straktrekken van de gordels een noodstop ingeleid. Zodat een aanrijding wordt voorkomen, of blikschade en/of lichamelijk letsel tot een minimum beperkt blijft. City Safety herkent niet alleen andere voertuigen, spelende kinderen, een demarrerend peloton e-bikers en vluchtende struisvogels. Het systeem behelst ook een actieve rijbaanassistent. Met een subtiele stuurcorrectie voorkomt dit systeem dat de auto als gevolg van onoplettendheid op de verkeerde weghelft terechtkomt. Ook wanneer de techniek sporen van vermoeidheid bij de bestuurder detecteert, wordt geadviseerd je cafeïnepeil weer op niveau te brengen.

Handen aan het stuur

De veiligheidsuitrusting kan nog worden uitgebreid met IntelliSafe Surround (met onder meer dodehoekwaarschuwing) en IntelliSafe Assist, dat bestaat uit een adaptieve cruisecontrol met Pilot Assist. Hiermee wordt het stuurwerk deels uit handen van de bestuurder genomen, doordat sensoren voortdurend de positie van de auto ten opzichte van de wegbelijning meten en actief corrigeren. Een zeer comfortabele toevoeging, waarover de mensen van Volvo meteen in de verdediging schieten als de suggestie wordt gewekt dat dit een primitieve versie is van autonomie. Neen, dat is het beslist niet, het dient puur en alleen ter assistentie van de bestuurder. Na een seconde of 15 'met zonder' handen aan het stuur rijden, volgt het vriendelijke doch dwingende verzoek om beide handen toch maar gewoon weer terug om het stuur te klemmen.

Laatste diesel-Volvo

Volvo levert de nieuwe V60 met bekende motortechniek. Het gaat om twee viercilinders op benzine (250 en 310 pk), twee diesels (150 en 190 pk) en twee plug-in hybride-aandrijflijnen, die een viercilinder benzinemotor koppelen aan een elektrische hulpmotor met stekkerverbinding. Topmodel is de T8 Twin Engine met 390 pk, maar daar komt later ook nog de T6 Twin Engine met 340 pk bij.
Het accusysteem van beide Twin Engine-versies is in de middentunnel van de auto opgenomen. Zo gaat er geen kostbare interieurruimte verloren aan de stroomopslag. Volvo zegt dat de T8 Twin Engine tot 45 kilometer geheel elektrisch rijdt. Inmiddels heeft Volvo aangekondigd dat de S60 – de sedanversie van de V60 – zelfs helemaal niet meer geleverd wordt met dieselmotoren. Dat maakt van de V60 de laatste nieuwe Volvo die met diesels wordt aangeboden.

Duitse rijkwaliteiten

Over de rijkwaliteiten van de Volvo V60 kunnen we kort zijn: die staan op gelijk niveau met die van de Duitse premiummerken. Het onderstel van de V60 is comfortabel afgestemd en dankzij de informatieve, niet overmatig bekrachtigde besturing, stuurt de auto met veel gevoel. Wij reden met de T6 AWD (310 pk), die met behulp van twee turbo's een koppel van 400 Nm uit de twee liter cilinderinhoud perst. Standaard heeft deze versie een achttraps Geartronic-automaat. Ook reden we kort met de V60 D4, waarin een 190 pk sterke turbodiesel voor de aandrijving zorgt. Ook dit is een zeer koppelrijke motor: in het toerengebied waar hij het meeste werk levert, tussen de 1750 en 2500 tpm, genereert hij net als de T6 een trekkracht van 400 Nm.

https://www.autowereld.com/autotests/id/27410/test-volvo-v60