De XC40 P8 Extra White van Peter

Met nog een jaar te gaan is Peter van Buren niet ver verwijderd van 25 jaar Volvo rijden. Een mijlpaal die wat Peter betreft in stijl wordt vol gemaakt. We kijken terug op de afgelopen jaren en op zijn nieuwste aanwinst.

15 december 2020

Leestijd: 5 minuten

25 jaar Volvo in stijl

Het is 2 januari 1997 wanneer Peter van Buren zijn eerste Volvo afgeleverd krijgt. Nu nog maar een jaar te gaan en dan tikt de teller 25 jaar Volvo aan. Die 25 jaar volmaken moet met de XC40 Recharge P8 gebeuren, maar dan wel in de stijl zoals Peter het graag ziet. Al die jaren viel de keuze telkens weer op Volvo, voor Peter niet meer dan logisch: “Niet dat Volvo er met de paplepel ingegoten is, helemaal niet zelfs. Mijn vader was een BMW-man. Maar mijn eerste Volvo beviel gewoon heel goed.”

“In 1997 ben ik begonnen met een V40 1.8, toen was de V40 nog een stationwagen. Ik heb die gekocht bij (Ruud) Schotpoort in Eerbeek. Mijn tweede V40 was een 2 liter op LPG in 2000. Die is nog door Schotpoort senior afgeleverd. In 2004 ben ik overgestapt op een S60 2.4 diesel en deze werd eind 2007 opgevolgd door een V70 D5.

Toen de Schotpoort-vestiging van Eerbeek naar Zutphen werd verplaatst verhuisde ik mee. Daar kwam dan ook in 2011 mijn vijfde Volvo vandaan: een V70 2.0 benzine. Vlak nadat er in 2013 een nieuw pand in Zutphen betrokken werd (de huidige Nieuwenhuijse locatie) haalde ik daar mijn V60 D6 Hybride op.” Na de naamswijziging van Schotpoort naar Nieuwenhuijse in 2015 en het vertrek van Ruud naar de vestiging in Zwolle, werden Danny en Michael de aanspreekpersonen. “Ook zij hebben veel kennis en kunde en weten precies hoe ik een auto graag wil hebben.”

Peter vervolgt: “Die Hybride wilde ik 5 jaar rijden vanwege de prettige bijtelling, dus toen het einde daarvan in zicht kwam, belde me Danny me al over de ‘aanstaande’ elektrische Volvo. Daar had ik wel oren naar en ben in 2018 ‘tijdelijk’ in een V60 T4 gaan rijden. Dat dat nog 2½ jaar zou gaan duren konden we toen niet voorzien, maar het was niet bepaald een straf om in die auto te rijden. Ook deze Volvo reed geweldig en ik had hem mooi aangekleed; er een soort ‘Black Edition’ van gemaakt.”

Peter en zijn XC40 P8 Extra White

In de tussentijd is er nooit wat anders geweest dan Volvo? “Nou, mijn vader was dus een BMW-man en die had een E30 323i uit 1986. Na zijn overlijden in 1990 heb ik die auto gehouden en tot op de dag van vandaag heb ik die in mijn bezit en is nog volledig origineel. Slechts 40.000 km op de teller, de originele banden zitten er notabene nog op en zelfs nog een sticker op de voorruit om de eerste 2.000 kilometer rustig te rijden. Ik vind het wel heel mooi dat ik die nog steeds heb. Ik rij er alleen dus bijna niet in. Daar heb ik dan toch mijn Volvo’s voor.”

De liefde en keuze voor een Volvo, waar zit die hem dan in? Peter heeft een helder antwoord: “Het is gewoon een heel fijne en betrouwbare auto. Nu rijd ik die afstanden wat minder, maar voorheen reed ik 1.100 kilometer aan een stuk door naar Zweden. Ik was dan nog hartstikke fit. Je komt uitgerust aan en je kan de volgende dag gewoon aan je werk. Ik rij de XC40 nu sinds medio November en merk het verschil tussen een S/V60 en een XC40 dan ook vooral in de stoelen. Ik zit in de XC40 toch meer op de stoel dan er echt in. Het hoort natuurlijk ook wel bij een SUV en het zit verder prima. Het is alleen even wennen. Ook met het oog op de toekomst ben ik nu voor de XC40 gegaan. De ruimte, hogere instap en natuurlijk de bijtelling. Het speelde allemaal een rol bij de keuze”, zegt Peter lachend.

Een keuze die dus allang geleden gemaakt is, want sinds 2018 weet Peter al dat de elektrische Volvo XC40 zijn achtste Volvo op rij zou worden. “Heel eerlijk? Het was bijna een teleurstelling toen bekend werd dat de XC40 volledig elektrisch uitgebracht werd en niet de XC60. Ik vind de XC60 toch een stuk mooier, maar ik heb dat model nu gebruikt als inspiratie voor mijn eigen XC40. Ik wil 25 jaar Volvo rijden in stijl volmaken.”

“Ik maak de 25 jaar Volvo rijden vol in de XC40 die eruitziet zoals ik het wil.”

Peter van Buren

Het zijn voornamelijk subtiele veranderingen en dat merkt Peter ook op straat. “Eén van de reacties die ik kreeg was ‘ik weet niet wat ik zie, maar het is geen standaard XC40’. Gelukkig maar, want voor de toekomst moet de auto wel gewoon netjes ogen. Het blijft natuurlijk heel persoonlijk, maar wat ik bijvoorbeeld jammer vind aan de XC40 in vergelijking met de XC60, dat is al dat ongespoten kunststof rondom. Daarom heb ik de bumpers, sideskirts en wielkastranden er af laten halen en in dezelfde ‘Inscription Crystal White’ kleur als de carrosserie laten spuiten. Daarentegen zijn de roosters in de voorbumper en de kappen rondom de mistlampen als contrast juist zwart gespoten. Het was een gok, omdat geen enkele XC40 dat heeft en je dat dus nergens vooraf kon bekijken, maar ik ben bijzonder blij met het resultaat.”

Wat meer opvalt zijn de zwarte velgen waar de auto op staat. Peter: “Er is geen ruime keuze qua velgen, mede omdat de maten voor en achter van elkaar afwijken. Ik vind rechttoe rechtaan velgen met spaken die recht lopen, mooier dan velgen waarbij de spaken als schoepen aan een kant naar voren happen en dus aan de andere kant naar achteren wijzen. Maar er was geen andere keuze. Mede om die schoepen minder op te laten vallen heb ik besloten de 20” velgen in dezelfde kleur als het dak te laten coaten. Weer heel persoonlijk, maar ik vind het hem absoluut niet misstaan; sterker nog, ze maken het plaatje compleet. In mijn ogen staat er nu een stoere XC40 met een sjieke ‘Extra White’ uitstraling. Ik maak de 25 jaar Volvo rijden vol in de XC40 die eruitziet zoals ik het wil.”