Volvo Nieuwenhuijse
Volvo Nieuwenhuijse Apeldoorn: (055) 206 11 00
Volvo Nieuwenhuijse Deventer: (0570) 63 03 49
Nieuwenhuijse Heerde: (0578) 69 17 24
Volvo Nieuwenhuijse Meppel: (0522) 23 74 37
Volvo Nieuwenhuijse Raalte: (0572) 35 85 58
Volvo Nieuwenhuijse Zutphen: (0575) 52 72 22
Volvo Nieuwenhuijse Zwolle: (038) 455 88 88
Sluiten
Volvo Nieuwenhuijse ZoekenVolvo Nieuwenhuijse Zoeken
Volvo Nieuwenhuijse RoutebeschrijvingVolvo Nieuwenhuijse Routebeschrijving
Volvo Nieuwenhuijse Zoeken
Search

Volvo 164 ziet Abraham

Feest in Göteborg, want de Abraham-pop mag op de stoep voor de Volvo 164. Waar hij in eerste instantie niet eens zou komen, is Volvo achteraf maar wat blij met zijn introductie in 1968. Na de P1200/P220 (beter bekend als Amazon) sloeg Volvo met de 140-serie en de daaropvolgende 164 een geheel nieuwe weg in. Een weg die het merk al eerder wilde bewandelen, maar die het in de jaren 50 niet zag zitten door de grote vraag naar compacte auto's. Plannen voor een grote en luxueuze Volvo met een V8-motor en een grote grille op de neus verdwenen in de koelkast, om ze vervolgens een kleine tien jaar later er weer uit te halen. Na de introductie van de 140-serie in 1966 was er nog ruimte over op de tekentafel voor een zescilinder lijnmotor in de nieuw ontworpen carrosserie. Net als op de allereerste Volvo, de ÖV4 uit 1927, kreeg het merklogo op de diagonale lijn van de grille een belangrijke plek toegewezen. Inderdaad, net zoals bij de huidige Volvo's.

In vergelijking met de 140 kreeg de 164 een tien centimeter langere neus om de nieuwe krachtbron in de neus te kunnen leggen. Ook binnenin kreeg de 164 net wat meer mee vanuit Zweden dan een standaard 140. Elke 164 was namelijk voorzien van dikke wollen bekleding op de stoelen, stoffen vloerbedekking en een achterbank met slechts plek voor twee met een neerklapbare armsteun in het midden. In de loop der tijd voegde Volvo zaken als elektronische brandstofinspuiting toe aan de lijst met standaardvoorzieningen.