Volvo Nieuwenhuijse maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Volvo Nieuwenhuijse gebruikt functionele en analytische cookies en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website om u een optimale gebruikerservaring te bieden. Daarnaast worden door derde partijen tracking cookies geplaatst. Uw internetgedrag kan door deze derden worden gevolgd door middel van deze tracking cookies. Door gebruik te blijven maken van deze website of door op akkoord te drukken, gaat u hiermee akkoord. Klik hier voor meer informatie
Volvo 164 ziet Abraham
Feest in Göteborg, want de Abraham-pop mag op de stoep voor de Volvo 164. Waar hij in eerste instantie niet eens zou komen, is Volvo achteraf maar wat blij met zijn introductie in 1968. Na de P1200/P220 (beter bekend als Amazon) sloeg Volvo met de 140-serie en de daaropvolgende 164 een geheel nieuwe weg in. Een weg die het merk al eerder wilde bewandelen, maar die het in de jaren 50 niet zag zitten door de grote vraag naar compacte auto's. Plannen voor een grote en luxueuze Volvo met een V8-motor en een grote grille op de neus verdwenen in de koelkast, om ze vervolgens een kleine tien jaar later er weer uit te halen. Na de introductie van de 140-serie in 1966 was er nog ruimte over op de tekentafel voor een zescilinder lijnmotor in de nieuw ontworpen carrosserie. Net als op de allereerste Volvo, de ÖV4 uit 1927, kreeg het merklogo op de diagonale lijn van de grille een belangrijke plek toegewezen. Inderdaad, net zoals bij de huidige Volvo's.
In vergelijking met de 140 kreeg de 164 een tien centimeter langere neus om de nieuwe krachtbron in de neus te kunnen leggen. Ook binnenin kreeg de 164 net wat meer mee vanuit Zweden dan een standaard 140. Elke 164 was namelijk voorzien van dikke wollen bekleding op de stoelen, stoffen vloerbedekking en een achterbank met slechts plek voor twee met een neerklapbare armsteun in het midden. In de loop der tijd voegde Volvo zaken als elektronische brandstofinspuiting toe aan de lijst met standaardvoorzieningen.